Новости проекта
Лето на финише, а мы — на старте нового учебного года!
С окончанием учебного года!
Выставление четвертных отметок
Согласование ГИАЦ
Аттестат соответствия системы защиты информации
Архив электронного дневника.
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Родителям

Дата: 12 февраля 2017 в 14:08
Автор: Мороз А. В.

Хорошая книга – и воспитатель, и учитель, и друг.

Не только в школе, но и дома, в семье, мы учим детей любить книги. Наверное, нет родителей, которые не хотели бы научить своих детей быстро и выразительно читать, привить интерес к чтению, ибо роль книги в жизни ребёнка огромна. Хорошая книга – и воспитатель, и учитель, и друг.

Иногда ребёнок затрудняется решить задачу потому, что не умеет её правильно прочесть. Грамотное письмо также связано с навыками чтения. Некоторые родители ошибочно полагают, что любое чтение полезно. Другие считают, что за чтением должны следить учителя и библиотекари, а роль родителей в этом деле невелика. Но и учитель, и библиотекарь не всегда могут оградить ребёнка от книг, предназначенных не для него. Напрасно иные родители гордятся тем, что их дети с удовольствием читают книги для взрослых. Чаще всего это не приносит пользы младшим школьникам, так как они воспринимают художественное произведение поверхностно, следят, главным образом, за развитием сюжета и улавливают лишь основное содержание книги. Такое чтение вырабатывает вредную привычку читать, пропуская описания природы, характеристики героев, рассуждения автора. Следя за чтением детей, надо обязательно стремиться к тому, чтобы книги были разнообразные по тематике. Нужно обращать особое внимание на развитие у детей интереса к научно-популярной литературе.

В воспитании любви к книге у детей младшего школьного возраста положительную роль играют незначительные, на первый взгляд, моменты. Так, например, наличие собственной библиотеки или просто полочки с книгами, возможность обмениваться книгами с товарищами – всё это стимулы к возникновению интереса к чтению.

Для того чтобы приучить детей читать самостоятельно, можно использовать следующий приём. Кто-нибудь из взрослых начинает читать ребёнку вслух. На самом интересном месте чтение прекращается. Увлечённый событиями в книге и охваченный желанием узнать, что произойдёт с героями дальше, ребёнок в большинстве случаев продолжает читать самостоятельно. Позже взрослые обязательно должны спросить его, о чём он прочитал, похвалить за самостоятельность, выразить надежду, что теперь он будет всегда читать сам.

Можно рассказать ребёнку хотя бы один, но самый занимательный эпизод из какого-либо рассказа. Младший школьник обязательно спросит: “А что дальше? Расскажи”. В ответ надо дать книгу: “Вот, прочти сам. Здесь столько интересных историй!”.

Родители должны очень терпеливо, но неуклонно требовать от ребёнка, чтобы он запоминал фамилию автора, названия книги и даже художника-оформителя. Перед чтением бывает полезно спросить, какие книги этого писателя он уже читал или что-то слышал о нём, что он о нём знает, встречались ли ему где-нибудь рисунки художника, иллюстратора книги.

Надо, чтобы ребёнок читал книгу внимательно, не торопясь. Часто младшие школьники, прочитав 5–6 страниц, заглядывают на последнюю страницу: чем же всё закончилось? Прочитав окончание книги и узнав судьбу героев, дети, естественно, продолжают читать менее внимательно, пропуская целые абзацы или главы книги, а иногда просто оставляют её. Родители должны внимательно следить за тем, чтобы у детей не появилась эта вредная привычка. Не следует рассказывать детям заранее, как развиваются события, чем заканчивается сюжет.

Для младших школьников большое воспитательное значение имеет рассматривание иллюстраций к книге. Они помогают ребёнку понять и запомнить прочитанное. Многие иллюстрации дают возможность представить себе те явления природы и предметы, которые ребёнок не может увидеть непосредственно. Глядя на картинки, можно побывать и на севере, и в тропических странах, узнать, как живут дети в разных местах земного шара. Важно научить ребенка рассматривать рисунки, подмечать интересные детали. Большое значение имеют вопросы родителей, направленные на то, чтобы ребёнок внимательно рассмотрел изображаемое: “Что здесь нарисовано? Как зовут этих людей? Что они делают? Что выражают их лица и позы?”.

Надо стараться, чтобы дети пересказывали прочитанное. Если на первых порах ребёнок затрудняется рассказать о прочитанном, ему надо задать несколько вопросов:

“Что ты узнал из рассказа? Когда и где это было? Что тебе понравилось больше всего?”. Объясните значение трудных слов. Спросите, понравилось ли ребёнку прочитанное. Чем? Что нового узнал? Какие слова и выражения запомнились? Чему научила книга? Попросите рассказать о главном герое, главном событии. Предложите нарисовать картинку к понравившемуся эпизоду, выучить наизусть, если это стихотворение.

Давно замечено, пока ребёнок мал, взрослые с упоением читают ему книжки. Но вот ребёнок пошёл в школу, и родители вздыхают с облегчением:“Теперь сам будет читать”. А спустя 8–10 лет мы становимся участниками диалога:

– Ну, как дела, как книга?

– Ничего, нормально, – безразлично отвечает сын или дочь. И родители с недоумением и удивлением ощущают, что между ними и детьми стена непонимания.

Избежать подобных сцен помогает семейное чтение. В нем мать и отец открываются ребенку с новой стороны. Родители открывают, что дети стали намного взрослее, чем казалось, что с ними можно говорить не только о школьных отметках.

Очень хорошо, если в семье практикуются совместное чтение вслух, это сближает родителей и детей, помогает первым лучше узнать вторых, понять детские интересы и увлечения.

Как читать вместе?

Прежде всего, выбирается интересная и занимательная книга, чтобы дети с удовольствием ждали вечера. Читать вслух следует по очереди: сегодня читает отец, завтра – сын и т. д. Чтение вслух – полезная тренировка для детей. Они привыкают читать громко, выразительно, чётко. Продолжительность домашнего чтения – не больше 45 минут, чтобы оно не утомляло детей, не притупляло интереса к чтению.

Для преодоления утомляемости во время чтения используются игровые приёмы, физкультминутки. В обращении с ребёнком надо помнить народную мудрость: “Кто не возьмёт лаской – не возьмёт и строгостью”. Хорошо, когда родители и дети делятся впечатлениями о прочитанном. И, конечно, невозможно воспитать любовь к книге без навыков культурного обращения с ней. Надо приучать детей бережному отношению к книге.

ВУЧАНЬ НЕ ХОЧА ЧЫТАЦЬ . . .? ПЕДАГАГІЧНЫЯ КАМПРАМІСЫ

Што ж рабіць, калі вучань не чытае, не хоча чытаць?

Дзеці робяць тое, што і дарослыя. Адкажыце сумленна, колькі і якіх кніг вы прачыталі самі, што чыталі апошнім часам і якую кнігу чытаеце сёння. Пачніце чытаць. Выберыце той твор, які вам блізкі. няхай сабе ён будзе невялікі, няхай не ўваходзіць у школьную праграму. Галоўнае — ён павінен быць інтрыгай для вас. Навучыцесячытаць яго ўголас. Паспрабуйце розную інтанацыю, уявіце, што вы чытаеце гэты твор розным слухачам, можаце запісаць свой голас на магнітафон. I толькі потым прачытайце яго вучням. У кожным класе — першым ці адзінаццатым — вучню хочацца чагосьці незвычайнага, нестандартнага. Падумайце, як падаць гэты твор, да якой гульні далучыць не толькі слухачоў, але і гледачоў: спектакля, віктарыны, аўкцыёна. Якую мэту вы ставіце перад сабой, чаго хочаце дамагчыся трох- або дзесяціхвіліннай дзеяй: слёз, захаплення, перажывання страху, адчування таямніцы? Прадумайце ўсё да дробязяў: пытанні, асвятленне, музыку, дэкор інтэр'ера і вашага адзення. Гэта стварае цэласны вобраз твора,вашага прадмета, вас як асобы і педагога. Бацькі ж могуць вучыцца чытаць разам з дзіцем, далучаць яго да гэтагапрацэсу, рабіць дзіця сваім вучнем.

Чытанне ўголас (лепш на памяць) толькі ўзмацняе значнасць школьнага прадмета, прывучае даправільнага маўлення і педагога, і вучняў. Адзін з бар'ераў для педагога — гэта "агіда" да твора, бо ён чытаны-перачытаны. Сам настаўнік сумняваецца ў праўдзівасці, актуальнасці аповесці (апавядання), змянілася яго стаўленне да герояў, да аўтара. Я памятаю, як злавіла сябе на думцы, што адразу пасля універсітэта "сімпатызавала" Раскольнікаву (акцэнтавала ўвагу вучняў на гэтым героі). Праз год гаварыла: "Раскольнікаў? Ды ён жа мазахіст!" Яшчэ праз год: "Толькі жоўты Пецярбург!" Праз два гады: "Нас цікавіць толькі Дастаеўскі!" I раптам зразумела, што вучні — кожны год пятнаццацігадовыя, а я змяняюся, змяняецца мае ўспрыманне свету, і гэтае успрыманне я ўкладваю ў пятнаццацігадовых. А калі мне не падабаецца які-небудзь аўтар, але мне трэба пра яго гаварыць? Што тады? Тады вучань ніколі не даведаецца праўды пра боль пісьменніка, тады назаўсёды будзе страчана магчымасць ведаць адказ, якога раптам не дасць жыццё. 3 аднаго боку — нядбайнасць, нявыхаванасць, непрывучанасць НЕ сваіх вучняў, здругога — праца. I даводзіцца ісці на кампраміс.

Кампраміс  матываў. Не заўсёды вучань хоча рабіць тое, што задае яму настаўнік. Таму матывы чытання, вывучэння твора не супадаюць.Настаўнік можа пайсці на маленькую хітрасць: сказаць вучням, што чытаць гэтага паэта не трэба, а трэба толькі зрабіць малюнак да любога яго верша. Івучань у пошуках самага простага верша перагартае ўвесь зборнік. А назаўтра можна гаварыць з класам пра колер і гукапіс у творчасці паэта. Замацаваныя поспехі вучняў спараджаюць упэўненасць у сваіх сілах — "я магу", імкненне да новага спазнання — "я хачу і буду ведаць". I балы тады выконваюць самую малую ролю.

Кампраміс інтарэсаў. Часта вучні кажуць, што твор нецікавы, несучасны, што даўно няма тых ідэалаў і каштоўнасцяў, якія апісаны аўтарам,што цяпер іншы час. Тады настаўнік можа пайсці ад інтарэсаў моладзі і прапанаваць: "Уявіце, што гэты раман (аповесць, апавяданне) чытаюць рэперы, хіпі,байкеры. Раскажыце ад ix імя..." Або можна прапанаваць "зняць" фільм паводле гэтага твора. Фільм можа быць у выглядзе сачынення, асобных аплікацыйных кадраў (калаж, аплікацыя з каляровай паперы), можа быць распісаны па кадрах. Можна ўвесці ў твор новых герояў: сябе, аднакласнікаў, бацькоў, настаўнікаў.

Кампраміс гульні. Адзін з варыянтаў. Вы прыносіце ў клас настольныя гульні: шашкі, шахматы, даміно, карты, лато. Для кожнай гульні свае правілы. Напрыклад для картаў: выберы карту, якая адпавядае герою твора (а героем можа быць нават прадмет адзення, інтэр'ер, аб'ект прыроды), і ад яго імя раскажы пра пачуцці, думкі героя. У адказе павінен гучаць (або ўгадвацца) тэкст твора. "Я, сямёрка чырваў, я сукенка (называецца персанаж)..." Або: запісваецца прозвішча пісьменніка, героя і на кожную літару падбіраецца слова, якое характарызуе яго маўленне, падзеі жыцця і да т. п. Або пачатковыя літары становяцца пачаткам радкоў (акраверш), і мы ствараем оду, санет (радкі, якіх не хапае, або лішнія радкі атрымліваюцца ад унесеных зменаў, што таксама — творчасць), і гэтыя ода ці санет павінны раскрываць фабулу рамана, пачуцці паэта. Калі складана прыдумаць штосьці самім, то можна ўзяць зборнікі гульняў (настольных,рухавых, народных) і перакласці ix на мову урока, г. зн. Напоўніць іншым зместам.

Кампраміс пачуццяў. Як сумна, калі урок пачынаецца словамі "Добры дзень, сядайце, тэма урока... " або "Зірніце на гэты партрэт...". Пачніцеўрок з віктарыны, а па пытаннях і адказах вучні няхай сфармулююць тэму ўрока. Прынясіце "чорную" ("чароўную") скрынку з рэчамі, якія належаць героям.Па алісанні трэба здагадацца, чые яны. Ці падабраць да кожнай рэчы апісанне з тэксту. Або знайсці ў тэксце сцэны (уявіць, калі яны не напісаныя), дзе згадваецца той або іншы прадмет. Выявіце ў біяграфіі пісьменніка "любімую рэч" (шаль, ручку, капялюш, карціну, карабель), і няхай гэта будзе сімвалам урока.Прысвяціце ўрок толькі адной старонцы рамана. Разгледзьце яе, няхай вучні ўявяць лёсы герояў, паразважаюць, чаму твор пачынаецца менавіта з гэтых радкоў,дапіпгуць яго, складуць пытанні, на якія пры чытанні знойдуць адказы. Гэта будзе своеасаблівым прадчуваннем рамана.

Кампраміс дыялогу. Гаварыце з вучнямі пра тыя праблемы, якія ix хвалююць: пра любоў, каханне, сяброўства... Хочацца пайсці ад твора дажыцця, але гэта атрымліваецца не заўсёды. Тады ідзіце ад жыцця да твора. Каб зразумець пачуцці аўтара або героя, трэба заглыбіцца ў падобнае, трэба навучыцца адчуваць. Прапануйце вучням узяцца за рукі, адчуць руку суседа, яго характар, яго свет. Калі не хапае слоў для алісання, падкажыце, напісаўшы на дошцы, на картцы. Няхай школьнікі параўнаюць адчуванні, уяўленні пра жыццё "рукі" з якім-небудзь прадметам. Не пагадзіцеся з крытыкамі, надайце станоўчаму герою адмоўныя рысы і наадварот — апраўдайце адмоўнага. Дайце волю разважанням, спрэчцы. Раздайце маленькія аркушыкі паперы, якіянагадваюць школьныя цыдулкі, і прапануйце вучням задаць вам пытанне, тэму для абмеркавання ў класе. Па-першае, вы здымеце цікаўнасць да вас (настаўнік таксама чалавек), па-другое, вы даведаецеся, чым жывуць школьнікі, што ix хвалюе. Не трэба шкадаваць, што ад урока ўгэтых цыдулках можа нічога не быць.Але ў ix будзе само жыццё, перажыванні прататыпаў і персанажаў. I нават добра, калі вы не будзеце ведаць адказу. Сумесны пошук адказу пакажа, што вы не адзін (адна), што з вамі вашы вучні. Ваша фантазія падкажа вам заданні і практыкаванні. Важна, што мы актывізуем у сабе і ў вучнях Дзіця, здолънае гуляцъ.Калі мы дазваляем гуляць і сабе, вучань бачыць, што ён на роўных з настаўнікам, што настаўнік стаў яго партнёрам. А значыць, разважанні пра жыццё пры дапамозе прачытанага будуць у пазіцыі Дарослага. Калі вучні спраекцыянуюць свае думкі, пачуцці, адчуванні, то хутчэй зразумеюць тэму, кампазіцыю,засвояць мастацкія сродкі твора, а галоўнае — адкрыюць для сябе свет, які дапаможа ў цяжкую хвіліну. Асаблівасць чытання (і пра яе трэба гаварыць з вучнямі) у тым, што чалавек перажывае ўсю гаму пачуццяў, ён можа паўтарыць фразу, загарнуць кнігу, адгарнуць яе зноў, "змяніць" хуткасць падзей.Дзяўчынка і хлопчык гадуюць у сабе жанчыну і мужчыну, якія адчуваюцъ, якія думаюць. Чытанне фармуе самасвядомасць. Гатовыя ж карцінкі вучацьштампам, праграмуюць на пэўныя падзеі, скарачаюць свабоду выбару. Усе вялікія людзі з дзяцінства слухалі казкі, потым самі чыталі мастацкую і навуковую літаратуру. Чытанне дае магчымасць паспрачацца з аўтарам, змяніць свае погляды на жыццё, займець сілу духу Марціна Ідэна, чалавечнасць Маленькага Прынца, пражыць жыццё Эсмеральды і Д'Артаньяна.

Яшчэ адной праблемай робяцца зносіны дзяцей з бацькамі. Мы ўсе разумеем, што чытаць трэба разам з дзецьмі. Дзіця бачыць, хто ў сям'і чытае і што ён чытае. Добра, калі дома ёсць кнігі (праверце, якія, звярніце ўвагу на сваё стаўленне да кніг). Абмяркоўвайце разам у сям'і газетныя і часопісныя артыкулы, прачытаныя творы, дзяліцеся пачуццямі і думкамі з дзецьмі.

Чытаць можна ўсё. Але лепш пачынаць з класікі, г. зн. з узораў. Кожны ўзрост аддае нечаму перавагу. Так, падлеткам нецікавыя апісанні прыроды,шматслоўныя разважанні і павучанні. Вы можаце пачуць ад ix, што гэта неактуальна, што цяпер іншы час. Але калі прыгадаць старажытны папірус, на якім было напісана "Час цяпер іншы: дзеці не слухаюцца бацькоў, і кожны імкнецца напісаць кнігу", то легка зразумець, што дзіця ва ўсе часы застаецца дзіцем.Яно якраз і не мяняецца. Мяняемся мы, дарослыя, бацькі і педагогі. Мяняюцца нашы ўяўленні пра жыццё, пра каштоўнасці. І пра ГЭТА  мы чытаем ці расказваем нашым вучням. Памылковае ўяўленне, што дзецям чытаць нецікава, што ім не-патрэбныя кнігі. "Яму гэта нецікава", — кажам мы. Яму нецікавыя навязаная думка, патрабаванні, загады, тое, што дэманструе ўладу дарослага. Просьбы і ўгаворы таксама нецікавыя, гэта прымушае яго яшчэ больш капрызіць і пярэчыць. Патрэбныя толькі ўласны прыклад і размова на роўных, інакш дзіця чытаць не будзе. Чым вы можаце дапамагчы дзіцяці, у сям'і якога не выконваюцца гэтыя ўмовы? Падарыце вучню кнігу. Арганізуйце абмен кнігамі ў класе. У кожнага павінна быць свая кніга, хоць бы адна. Гэта ён запомнить на ўсё жыццё. Вучыцца ніколі не позна, вучыцца ніколі не сорамна. Звяртайцеся да педагогаў-наватараў па парады, да канкрэтных прыкладаў з жыцця тых, хто змог каго-небудзь навучыць чытанню.

Калісьці я сутыкнулася з гэтай праблемай і пачала з таго, што стала чытаць "Чаму ў Ільіна чытаюць усе" і шукаць свае прыёмы і метады. Не бойцеся эксперыментаваць! Выкарыстоўвайце ў навучальным і выхаваўчым працэсе розную літаратуру, вучыцеся і вучыце чытаць і расказваць седзячы і стоячы на крэсле, ад першай і трэцяй асобы. Чытаць могуць усе, але не ўсе ўмеюць чытаць. Як добра, што мы вучымся пераадольваць цяжкасці, умацоўваючы жаданне навучыць кагосьці нечаму такому, што мы самі ўмеем, бо ў нас ёсць усё, каб адбыцца ў прафесіі, каб быць пачутымі.

Мифы в сфере образования. Не бывает плохих учеников — бывают плохие учителя?

Известный математик Н. Остроградский писал: «Хороший учитель рождает хороших учеников». Со временем эти слова преобразовались в указанный миф. Он укоренился настолько прочно, что упоминается едва ли не на каждом школьном педагогическом совете, посвященном подведению итогов успеваемости учеников за четверть или учебный год. И чаще всего его употребляют в том смысле, что в плохих отметках учеников всегда виноват учитель. Таким образом, если буквально воспринимать данное высказывание про учеников и учителей, то можно обвинить учителя и в том, что он не смог подготовить выдающегося художника из ребенка, у которого от природы нет способностей к рисованию. Иными словами, рассуждая по аналогии, педагога приравнивают к заводскому токарю, допустившему брак при вытачивании деталей. Но ведь исходные заготовки у токаря одинаковые. А ученики, с которыми работает учитель?.. Разве не применимы к отдельным из них такие понятия, как непочтительность к учителю, самодовольство, наглость, необязательность, невнимательность, лень?.. И не зря говорят о том, что найти хорошего учителя нелегко, а найти хорошего ученика, к сожалению, — еще труднее. Поэтому в действительности все не так однозначно и просто.

    Никто не отрицает: в каждом человеке есть способность к обучению. У кого-то она отчетливо просматривается, а у некоторых скрыта глубоко. Но даже выдающиеся способности должны быть подкреплены желанием учиться. Тут к месту вспомнить строки, написанные Игорем Губерманом: «На свете ни единому уму, имевшему учительскую прыть, глаза не удалось открыть тому, кто сам не собирался их открыть»...

    Но хороший учитель попытается и в большинстве случаев сможет возобновить (усилить) у школьника стремление учиться (хотя иногда это бывает очень сложно или даже невозможно) и, опираясь на имеющиеся у учащегося способности, будет стараться добиться максимальных успехов в обучении. Плохой же не будет и пытаться что-то делать. В этом и заключается истинный смысл высказывания об учителях и учениках. Но кто гарантирует, что даже у выдающегося учителя после этих неимоверных усилий все без исключения ученики будут показывать высочайшие результаты в обучении и являться образцом поведения?.. К сожалению, и у талантливого педагога будут как сильные, так и отстающие учащиеся.

   Сейчас для большинства родителей основным критерием качества работы учителя является школьная подготовка на уровне «вундеркиндов», в крайнем случае — на уровне, гарантирующем поступление в любой вуз. И они буквально требуют этого от школы. «Нет высоких баллов на экзамене — плохой учитель», — вот их жесткий вердикт. И такие родители не задумываются над тем, что у их ребенка (при отсутствии у него природных данных к постижению конкретного учебного предмета на высоком уровне) без этого учителя баллы были бы близки к нулю.

    Поэтому не обвиняйте педагогов в невысокой успеваемости отдельных учеников, ведь учителя в большинстве своем добились успеха — успеваемость перестала быть низкой. Кстати, вырастить двоечника — здорового, порядочного и стремящегося хоть к маленькой победе — тоже огромный труд. Задумаемся над этим...

                          (В.М. Зданович «Образование: Мифы и реальность»)

Хотите, чтобы Ваш ребёнок ходил в школу с удовольствием?

  1. Не говорите о школе плохо, не критикуйте учителей в присутствии детей.
  2. Не спешите обвинять учителя в отсутствии индивидуального подхода, задумайтесь над линией собственного поведения.
  3. Вспомните, сколько раз Вы сидели с ребёнком и наблюдали за его работой над уроками. Были ли случаи, когда Вы заметили у ребёнка неправильные приёмы работы и показали ему правильные?
  4. В случае конфликтной ситуации в школе постарайтесь устроить её, но, не обсуждая все подробности с ребёнком.
  5. Следите, чтобы Ваш ребёнок вовремя ложился спать. Не выспавшийся ребёнок на уроке—грустное зрелище.
  6. Пусть ребёнок видит, что Вы интересуетесь его заданиями, книгами, которые он приносит из школы.
  7. Читайте сами, пусть ребёнок видит, что свободное время Вы проводите за книгами, а не только у телевизора.
  8. Учите ребёнка выражать мысли письменно: обменивайтесь с ним записками, пишите вместе письма. Если ребёнок рассказывает Вам о событии, которое произвело на него впечатление, то предложите записать этот рассказ, а вечером прочитать всем членам семьи.
  9. Принимайте участие в жизни класса и школы. Ребёнку приятно, если его школа станет частью Вашей жизни.
  10. В школе Ваш ребёнок может столкнуться с очень критическим отношением к себе. Помогите ему не утратить веры в себя.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.